سریال Arcane که بر اساس دنیای بازی League of Legends ساخته شده، توانست به یکی از موفقترین اقتباسهای گیمینگ در تاریخ تبدیل شود. این سریال، با داستانی عمیق و انیمیشنهایی خیرهکننده، توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کرد. اما در پشت پرده این موفقیت، چالشهای مالی و مدیریتی بزرگی برای Riot Games وجود داشت.
هزینههای تولید و تبلیغات
Riot Games حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای تولید و تبلیغات فصلهای اول و دوم Arcane سرمایهگذاری کرد. اما مبلغ پرداختشده توسط پلتفرمهای پخش، از جمله Netflix با ۳ میلیون دلار به ازای هر قسمت و Tencent با هزینه مشابه برای حق پخش در چین، تنها کمتر از نیمی از هزینهها را پوشش داد.
این وضعیت بهوضوح نشان داد که Riot پیش از انتشار سریال، برنامه مشخصی برای بازگشت سرمایه نداشت. بسیاری معتقدند این پروژه بیشتر با هدف برندسازی و گسترش مخاطبان جهانی صورت گرفته تا سودآوری مالی.
موفقیت سریال
فصل اول سریال Arcane به یک موفقیت هنری و فرهنگی تبدیل شد. این اثر چهار جایزه معتبر امی را در سال ۲۰۲۲ کسب کرد و در فهرست پربینندهترین عناوین نتفلیکس در دهها کشور قرار گرفت. منتقدان و پلیرها، همگی از کیفیت داستانپردازی، شخصیتپردازی و جلوههای بصری آن تقدیر کردند.
بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فصل دوم سریال آرکین
چالشهای داخلی
اما در داخل شرکت Riot Games، اختلافنظرهایی درباره این پروژه وجود داشت. برخی کارکنان نسبت به منابع مالی و انسانی اختصاصیافته به این سریال اعتراض کردند. آنها معتقد بودند که تمرکز زیاد روی Arcane، باعث کاهش توجه به بازی اصلی League of Legends شده و حتی ممکن است در بلندمدت به محبوبیت این بازی ضربه بزند.
در حالی که Arcane توانست استانداردهای جدیدی برای اقتباسهای گیمینگ تعریف کند، از نظر مالی برای Riot Games موفقیتآمیز نبود. آینده این سریال احتمالاً به تغییر مدل درآمدی، همکاریهای گستردهتر، و جذب حمایتهای مالی بیشتر بستگی دارد. با این حال، میراث فرهنگی و هنری که Arcane بهجا گذاشت، نشاندهنده قدرت گیمینگ در خلق داستانهایی است که میتوانند مرزهای صنعت سرگرمی را گسترش دهند.