بازیهای ویدیویی، دنیایی از قوانین و اصول خاص دارند که بازیکنان برای پیشرفت و پیروزی باید از آنها پیروی کنند. اما گاهی توسعهدهندگان تصمیم میگیرند با تغییر این قوانین، بازیکنان را غافلگیر کنند. این لحظات، چالشهای جدید و گاهی ناامیدکنندهای ایجاد میکنند که حتی حرفهایترین پلیرها را به دردسر میاندازند. در این مقاله، به بررسی 10 بازی میپردازیم که قوانین خود را به طور ناگهانی تغییر داده و شما را در موقعیتهای غیرمنتظره قرار میدهند.
فهرست مطالب
- 10. Crysis – ورود بیگانگان فضایی
- 9. Sekiro: Shadows Die Twice – زنده شدن مجدد Guardian Ape
- 8. Rise of Nations: Rise of Legends – دشمنان نامیرا
- 7. Baldur’s Gate 3 – مبارزه با Grym
- 6. The Last of Us: Part II – جامپ اسکر در میزهای ساختوساز
- 5. Vampire: The Masquerade – Bloodlines – از آزادی عمل تا مبارزات اجباری
- 4. World of Warcraft – نبرد با Valithria Dreamwalker
- 3. Dragon Quest XI – سفر در زمان و تضعیف دستاوردها
- 2. Halo: Reach – شکست نهایی اجتنابناپذیر
- 1. Thief: The Dark Project – زامبیها و تغییر قوانین مخفیکاری
- نتیجهگیری
مقاله مرتبط: فاجعههای گیمینگ 2024
10. Crysis – ورود بیگانگان فضایی
در Crysis، بازیکنان با پوشیدن زره نانویی، احساس قدرت میکنند. این زره به شما قابلیتهای فرابشری مانند مخفیکاری، سرعت بالا و مقاومت در برابر آسیب را میدهد. اما با ورود بیگانگان فضایی (Ceph)، این تواناییها بیاثر میشوند. بیگانگان تمام مزایای زره شما را نادیده گرفته و بازیکنان را مجبور به تغییر تاکتیک میکنند. این لحظه، احساس شکستناپذیری شما را به چالشی بزرگ تبدیل میکند.
9. Sekiro: Shadows Die Twice – زنده شدن مجدد Guardian Ape
در مبارزه با باس Guardian Ape، پس از شکست او پیام Shinobi Execution نمایش داده میشود که معمولاً به معنای پایان مبارزه است. اما برخلاف انتظار، این گوریل بیسر دوباره زنده شده و وارد فاز دوم مبارزهای حتی سختتر میشود. این تغییر قوانین، پلیرها را کاملاً غافلگیر کرده و به یکی از بهیادماندنیترین لحظات بازی تبدیل شده است.
8. Rise of Nations: Rise of Legends – دشمنان نامیرا
این بازی استراتژی در سبک استیمپانک، دشمنانی به نام دارک آلینها را معرفی میکند که پس از شکست دوباره زنده میشوند. این مکانیک با قوانین اولیه بازی در تضاد است و بازیکنان را مجبور به استفاده از استراتژیهای غیرمعمول برای شکست آنها میکند. این تغییر باعث ایجاد لحظات استرسزا و چالشهای منحصربهفرد میشود.
7. Baldur’s Gate 3 – مبارزه با Grym
در Baldur’s Gate 3، باس Grym تقریباً نسبت به همه نوع آسیب مصون است، مگر اینکه او را در گدازه مذاب غرق کرده و با چکش به او ضربه بزنید. اگر تیم شما به این نوع آسیب مجهز نباشد، شکست او تقریباً غیرممکن است. این مبارزه، بازیکنان را مجبور میکند تا برای پیروزی، استراتژی خاصی را دنبال کنند که برخلاف آزادی معمول بازی است.
6. The Last of Us: Part II – جامپ اسکر در میزهای ساختوساز
در نسخه اول و دوم The Last of Us، میزهای ساختوساز مکانهای امنی برای ارتقاء تجهیزات هستند. اما در یک لحظه غافلگیرکننده، حین استفاده از میز، یک دشمن به شما حمله میکند. این تغییر غیرمنتظره باعث میشود بازیکنان تا پایان بازی به هیچیک از میزهای ساختوساز اعتماد نکنند و همیشه محتاط باشند.
5. Vampire: The Masquerade – Bloodlines – از آزادی عمل تا مبارزات اجباری
این بازی به بازیکنان آزادی عمل میدهد تا مسائل را به روش خود حل کنند. اما در نیمه دوم، قوانین تغییر میکنند و بازیکنان مجبور به مبارزههای اجباری میشوند. این تغییر، تضاد بزرگی با نیمه اول بازی دارد و باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران شده است. شما میتوانید برای خرید باندلهای ومپایر مسکورد ارزان به سایت G4A4 مراجعه کنید.
4. World of Warcraft – نبرد با Valithria Dreamwalker
در این بازی، قوانین مبارزات مشخص هستند: DPS (آسیب زننده)، Tank (مدافع) و Healer (شفا دهنده). اما در نبرد با Valithria Dreamwalker، بازیکنان باید این باس را شفا دهند تا پیروز شوند. این تغییر، نقشهای عادی تیم را به هم میریزد و بازیکنان را مجبور به هماهنگی جدید میکند.
3. Dragon Quest XI – سفر در زمان و تضعیف دستاوردها
این بازی با معرفی مکانیک سفر در زمان، بازیکنان را غافلگیر میکند. وقتی به گذشته بازمیگردید، سطح شخصیتها کاهش یافته و دستاوردهای شما بیارزش میشوند. این مکانیک باعث میشود بازیکنان استراتژیهای خود را دوباره تنظیم کنند و وقت بیشتری برای بازسازی تیم خود صرف کنند.
2. Halo: Reach – شکست نهایی اجتنابناپذیر
در پایان Halo: Reach، هدف بازیکن این است که در برابر ارتشی بیپایان زنده بماند. اما این هدف غیرممکن است و شکست اجتنابناپذیر میباشد. این لحظه، احساس ناتوانی و قربانی شدن را به بهترین شکل ممکن به بازیکن منتقل میکند.
1. Thief: The Dark Project – زامبیها و تغییر قوانین مخفیکاری
این بازی با تمرکز بر مخفیکاری طراحی شده است. اما با ورود زامبیها، تمام مکانیکهای مخفیکاری بیاثر میشوند. بازیکنان مجبورند استراتژیهای جدیدی را آزمایش کنند که تضادی بزرگ با اصول اولیه بازی دارد. این لحظه، یکی از غافلگیرکنندهترین بخشهای بازی به شمار میآید.
نتیجهگیری
این 10 بازی نشان میدهند که چگونه توسعهدهندگان میتوانند با تغییر قوانین بازی، تجربهای متفاوت و گاهی ناامیدکننده ایجاد کنند. این لحظات، علاوه بر افزودن چالش، تنوعی جالب به گیمپلی اضافه کرده و بازیکنان را به آزمایش استراتژیهای جدید دعوت میکنند.
شما چه بازیهایی را تجربه کردهاید که شما را با تغییر قوانین غافلگیر کرده باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید!
2 دیدگاه
093****5332 –
ممنون👍🏻
زهرا کریمی –
😍🙏